Timon politiikka-blogi

Lakialoite koulukiusaajan pakkosiirrosta — lainsäädännön järjettömyys

Poliitikoilla on hirveä tarve hakea irtopisteitä laatimalla lakeja, joilla ei oikeasti muuteta mitään. Kiusaajan pakkosiirto on taas yksi sellainen.

Olen itse kokenut kiusaamista ala- ja ylä-asteella. Kiusatuksi joutumisessa pahinta ei todellakaan ole väkivalta tai haukkuminen vaan se nöyryytys, minkä kokee kun ei voi tehdä mitään. Sitä pahentaa vielä se, ettei muut uskalla/halua nousta puolustamaan kiusattua. Pahimmat kokemukset ovat siitä, kun kiusaamista setvittiin opettajien ja vanhempien kesken. Kiusaajan pakkosiirto pahentaisi tilannetta entisestään, koska se vaatisi asian setvimistä entistä tarkemmin.

Tärkein keino kiusaamisen kitkemiseen on asenteiden muuttaminen, joka paranee yhteistoimintaa vahvistamalla sekä erilaisuuden ymmärtämistä edistämällä. Onneksi näitä on jonkin verran lisätty, mutta todellinen muutos vaatisi rohkeampia otteita kuin vain jotain yksittäisiä kokeiluja. Kokeiluissa pitäisi varmistaa, että hyvät käytännöt otetaan oikeasti käyttöön. Yksi mielenkiintoinen koulu-uudistuksen kokeilu on Hundred-hanke, jonka kokeiluja toivottavasti otetaan oikeasti käyttöön (https://hundred.fi/tietoa)

Kiusaajalla on usein itsellä ongelmia, minkä he purkavat kiusaamalla. Minua kiusanneista on useampi kuollut huumeisiin. Heitä ei pakkosiirto olisi pelastanut vaan he olisivat tarvinneet apua, jota nuorille oli todella heikosti saatavilla. Nykyään on tilanne vähän parempi, mutta silti tilanne on aika heikko ja saattaa pahentua entisestään hallituksen säästöjen ja SOTE-uudistuksen myötä.

Kiusaamisen pakkosiirrossa kiteytyy juuri se, minkä koko järjestelmässä mättää. Poliitikot laativat itse lakialoitteita sen sijaan että perustaisivat avoimia yhteistyöryhmiä pohtimaan järkevimpiä keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Nimetyt työryhmät eivät ole ratkaisu, koska niihin nimetään yleensä ihmisiä kenellä ei ole mitään käytännön kokemuksia ongelman parissa työskentelystä. Ongelmasta saa hyvän kuvan seuraamalla eri osapuolten kirjoittelua eri lehdissä. Kuvitelkaa maailma, jossa nämä kaikki osapuolet yhdessä miettisivät parhaita keinoja kiusaamisongelman poistamiseksi ja heidän yhteinen ehdotus menisi eduskunnan päätettäväksi. Aika utopistinen haave eli jatketaan vaan tällä mallilla, missä 200 kansanedustajaa kehittelee lakialoitteita ymmärtämättä mitään niiden vaikutuksista.

Raju eristämisen keino – siirtämällä kiusaaja ei ratkaista mitään https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/206675-raju-eristamisen-keino-siirtamalla-kiusaaja-ei-ratkaista-mitaan-103-kansanedustajan

Koulu ei saa puuttua kiusaamiseen koulumatkoilla – rehtorin hätähuuto: "Järjetöntä, lainsäätäjät eivät tajua kouluelämästä mitään                                                                                                                   http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/koulu-ei-saa-puuttua-kiusaamiseen-koulumatkoilla-rehtorin-hatahuuto-jarjetonta-lain-saatajat-eivat-tajua-kouluelamasta-mitaan/6170948  

Rehtorin tulisi voida passittaa kiusaaja määräaikaisesti toiseen kouluun http://www.hs.fi/kotimaa/a1477633573965

Opettajat kertovat HS:lle päiväkirjoissaan, millaista heidän arkensa kouluissa on http://www.hs.fi/kotimaa/a1477713106237

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

Hyvää on se, että aiheesta keskustellaan. Nyt tähän keskusteluun toivoisi osallistujia mahdollisimman paljon. Erityisesti opettajien osallistuminen keskusteluun olisi toivottavaa.

On selvää, että jos huono käytös ja kyynerpäätaktiikka takaavat elämässä etenpäin pääsemisen, niin huono käytös ei ainakaan vähene, vaikka yhteiskunnasta tulisi miten ikävä paikka olla ja elää.

Mikä on juurisyy sekä aikuisten että lasten huonoon käytökseen, kiusaamiseen työpaikoilla ja kouluissa?

Silloin, kun Suomessa luettiin Raamattua enemmän kuin nykyisin, useammat tunsivat nämä sanat; "Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille." (Luukas 6:31) Ajatusta käytettiin siihen, miten toisia ihmisiä kohdeltiin ja miten toisille puhuttiin. Avainsanoja olivat kunnioittaminen ja arvostaminen, ja tämä perustuen siihen, että Jumalan silmissä _jokainen_ ihminen on yhtä kallis.

Mutta jos lapset nyt näkevät huonosti käyttäytyviä vanhempia, jotka kohtelevat ihmisiä ympärillään tylysti, eivät he häpeä vanhempiaan vaan vanhemmilta saadusta esimerkistä tulee normi: näin kuuluu toimia. Ja jos opettajalla ei ole välineitä murtaa tätä normia - jota samanaikaisesti vahvistetaan kodin suunnasta - niin jäljelle jää soutamista ja huopaamista muistuttava tilanne.

http://johannasirenkaplas.puheenvuoro.uusisuomi.fi...

Käyttäjän Esa-JussiSalminen kuva
Esa-Jussi Salminen

Niin, kiusaaja jatkaa toisessa koulussa. Tällöin hyötyy vain aikaisemmat kiusatut, mutta seuraavat joutuvat kärsimään. Krooninen kiusaaja pitäisi voida siirtää jonnekin laitokseen, suljetulle osastolle yksityisopetukseen, tai hyvin valvottuun.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Useasti kiusaajasta tekee kiusaajan ympärillä pyörivä kaveriporukka.

Toimituksen poiminnat